[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 9-4 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
لیلی صالحی* 1، سیدمصطفی حسینی2
1- "گروه آموزش و ارتقاء سلامت" و "مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط"، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، leilisalehi83@yahoo.com
2- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (1319 مشاهده)
اهداف: هوش معنوی یک نوع سازگاری و رفتار است به افراد در هماهنگ نمودن محیط اطراف، بهبود عملکرد و خلاقیت کمک می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 انجام گرفت.
ابزار و روش‌ها: این مطالعه مقطعی روی 149 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 منتخب به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام گرفت. بدین منظور، پس مشخص‌نمودن چهارچوب نمونه‌گیری و با توجه تعداد دانشجویان هر رشته، افراد مورد مطالعه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای پرنمودن ابزار پژوهش، محقق پس از اتمام کلاس به دانشجویان منتخب مراجعه می‌کرد و پس از توضیح اهداف مطالعه، از آنان می‌خواست که در صورت تمایل، ابزار مطالعه را پرنمایند. برای جمع‌آوری داده‌‌ها از پرسش‌نامه 42سئوالی هوش معنوی عابدی و پرسش‌نامه 60سئوالی خلاقیت استفاده شد. برای آنالیز داده‌‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرم‌افزار SPSS ویرایش 19 استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه 1.2±21.05 بود که 68% شرکت‌کنندگان زن بودند. میانگین هوش معنوی 12.01±143.08 و خلاقیت 14.68±137.69 بود. رابطه مثبت و معنی‌داری بین هوش معنوی و خلاقیت مشاهده شد. به‌علاوه هیچ تفاوت معنی‌داری بین زنان و مردان از نظر هوش معنوی و خلاقیت وجود نداشت. بر اساس تحلیل آنالیز رگرسیون، هوش معنوی از عوامل پیشبینی‌کننده خلاقیت (0.03=p)، بود.
نتیجه‌گیری: هوش معنوی بیشتر باعث خلاقیت بیشتر در دانشجویان می‌شود. از این رو می‌توان با تقویت هوش معنوی، شاهد بهبودی خلاقیت در دانشجویان بود.
واژه‌های کلیدی: هوش، معنوی، خلاقیت، دانشجو، توانبخشی
متن کامل [PDF 746 kb]   (722 دریافت)    
نامه سردبیری: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق و سلامت
دریافت: 1399/11/30 | پذیرش: 1400/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: ۱۳۹۴.۸۸۱۴۵۵۱۰۹۵IR.IUMS.IEC


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi L, Hosseini S M. Investigation of Spiritual Intelligence and Creativity among rehabilitation Sciences Students in Iran University of Medical Sciences. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2022; 1 (1) :4-9
URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.html

صالحی لیلی، حسینی سیدمصطفی. رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1400; 1 (1) :4-9

URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا Avicenna Interdisciplinary Journal of Religion and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645