[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 26-18 برگشت به فهرست نسخه ها
سلامت اجتماعی: ره‌آورد قانون و حکمرانی؛ مورد پژوهی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) و ابن ‌سینا
سید محمد معصومی1 ، عباداله روحی* 2، امیر رضا اسدی3
1- گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران ، a.roohi200@gmail.com
3- گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1295 مشاهده)
اهداف: شیخ‌الرئیس بوعلی سینا پزشک و فیلسوف نامدار ایرانی با وجود عمر نسبتاً کوتاه خود، تاثیری شگرف بر تمام علوم زمان خود و بعد از خود نهاد. وی به سلامت جسم و روح هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی توجه داشته است. از طرفی امام خمینی (ره) نیز به‌عنوان سیاستمدار و فیلسوف معاصر که تاثیرات فکری وی در دنیای امروز غیرقابل انکار است، به سلامت اجتماعی و جامعه عاری از فساد توجه ویژه داشته است. به‌دلیل نسبت «این همانی» بین اندیشه هر دو متفکر در حوزه اندیشه سیاسی-اجتماعی و سلامت اجتماعی، مطالعه تحلیلی و تطبیقی حاضر انجام شد.
اطلاعات و روش‌ها: در مطالعه دیدگاه‌های ابن سینا به آثار معتبر داخلی و خارجی در زمینه موضوع مقاله مراجعه نمودیم و در خصوص اندیشه‌ها و آراء امام خمینی نیز به کتاب صحیفه نور و کتب تالیفی ایشان و همچنین به مقالات معتبر مرتبط با موضوع رجوع شد.
یافته‌ها: ابن سینا برای رسیدن به سلامت اجتماعی و اصلاح روابط بین فردی، معتقد است که اولاً می‌بایست حاکم جامعه دارای شرایطی باشد و وظایفی نیز به عهده دارد و ثانیاً قانون باید منشاء الهی داشته باشد، ثالثاً انتخاب حاکم نیز دارای فرآیندی الهی-انسانی با اتکا بر عقلای جمع بوده و بر مبنای شرایط اخلاقی و شرعی است. امام خمینی نیز معتقد است که برای اصلاح جامعه و ساختن جامعه‌ای عاری از فساد می‌بایست حاکم جامعه دارای شرایط علمی-اخلاقی باشد و بر مبنای قانون حکومت کند.
نتیجه‌گیری: هر دو اندیشمند معتقدند برای رسیدن به سلامت اجتماعی به مثابه جامعه‌ای عاری از فساد، باید حاکم اول پیامبر (ص) باشد؛ اگر پیامبر نبود، انتخاب جانشین ایشان بر مبنای نصب اتفاق می‌افتد و اگر به دلایلی نصب ممکن نشد، اجماع اهل السابقه با درنظرگرفتن شرایط اخلاقی، علمی و مدیریتی، بهترین راه انتخاب حاکم است. حاکم باید بر اساس قانون الهی حکومت کند و وظایف متعددی در حوزه تامین سلامت اجتماعی-اخلاقی جامعه بر عهده وی است.
واژه‌های کلیدی: امام خمینی(ره)، ابن سینا، سلامت اجتماعی، قانون، حاکم
متن کامل [PDF 569 kb]   (904 دریافت)    
نامه سردبیری: پژوهشي | موضوع مقاله: حقوق و سلامت
دریافت: 1399/6/23 | پذیرش: 1400/6/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masomi S M, Roohi E, Asadi A. Social Health: the Result of Law and Governance; A Case Study of the Political Ideas of Imam khomeini and Ibn Sina. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2022; 1 (1) :18-26
URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-22-fa.html

معصومی سید محمد، روحی عباداله، اسدی امیر رضا. سلامت اجتماعی: ره‌آورد قانون و حکمرانی؛ مورد پژوهی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) و ابن ‌سینا. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1400; 1 (1) :18-26

URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-22-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا Avicenna Interdisciplinary Journal of Religion and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660