چکیده سابقه و هدف: اساتید دانشگاهها از افراد تأثیرگذار در جامعه دانشگاهی هستند. لذا نقش استاد که نوعی اقتدار و جذابیت برای دانشجوی درجستوجوی هویت دارد، بسیار کلیدی است. رسالت فرهنگی و تربیتی استاد، اهمیت بسزایی در رویکرد فرهنگی در راستای سلامت معنوی دانشجویان دارد. بنابراین، شناخت دقیق وضعیت موجود فرهنگی هر دانشگاه و تبیین وظایف دینی و اسلامی-ایرانی افراد مؤثر دانشگاهی، بهویژه اساتید در رفع آسیبها و ناهنجاریهای جامعه دانشگاهی راهگشا و مؤثر است.. به فرموده مقام معظم رهبری (دامه برکاته)، اساتید دانشگاهی بهعنوان پیشگامان و فرماندهان جنگ نرم هستند. مواد و روشها: روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی بهوسیله پرسشنامه کتبی و خودگزارشدهی بوده است. حجم جامعه آماری، 435 نفر از اساتید عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که در سال 1395-96 مشغول به تدریس بودند. از این تعداد، 110 نفر در تحقیق شرکت کردند. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم طبقه انجام شد. یافتهها: با توجه به نتایج بهدستآمده از 110 نفر استاد شرکتکننده در طرح، بیشتر افراد عضو هیئتعلمی دانشکده پزشکی بودند. کمترین تعداد مربوط به دانشکده توانبخشی بود. همچنین بیشتر افراد عضو هیئتعلمی، مرد و بقیه اعضای هیئتعلمی زن بودند. بیشتر اعضای هیئتعلمی متأهل بودند و میانگین سنی آنان 78/8±66/39 سال بود. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد بین آگاهی و نگرش اعضای هیئتعلمی هر دانشکده و گروه آموزشی (بالینی و پایه)، ارتباط معناداری وجود دارد، ولی بین آگاهی و نگرش اعضای هیئتعلمی و جنسیت، سن و وضعیت تأهل آنان ارتباط معناداری وجود ندارد. واژگان کلیدی: اعضای هیئتعلمی، آگاهی، دانشگاه علوم پزشکی، سلامت معنوی، نگرش، همدان
khoshbavar D. The level of awareness and attitude of academic staff members of Hamedan University of Medical Sciences towards cultural duties in line with spiritual health. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2022; 2 (1) :1-9 URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-50-fa.html
خوش باور داود، حیدری منصور. میزان آگاهی و نگرش اعضای هیــات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به وظایف فرهنگی در راستای سلامت معنوی. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1401; 2 (1) :1-9