1- دانشجوی دکتری تخصصی رشته مشاوره،واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران 2- استاد تمام گروه مشاوره،دانشگاه خوارزمی،البرز،ایران ، navabinejad93@gmail.com 3- استاد تمام پژوهشگاه مطالعات،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش،تهران،ایران
چکیده: (420 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخش بودن راهبردهای خودنظم بخشی بر سلامت عمومی زوجین و افزایش رضایتمندی در روابط آنها بود. روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله 2 ماهه پیگیری بود. تعداد 30 زوج از میان کسانی که در سال 1398 به علت اختلافات زناشویی به مراکز مشاوره شهرداری منطقه سه تهران مراجعه کرده بودند، به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و سپس آموزش راهبردهای خودنظم بخشی بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های سلامت عمومی و رضایت زناشویی بود. این پرسشنامه ها پیش و پس از مداخله و یک ماه پس از آن در مورد هر دو گروه اجرا گردید. یافتهها: تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد میزان سلامت عمومی و رضایت زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته بود. نتیجه گیری: (303/0 =ƞ2و 003/0= P 671/6 = (42 و 2) F)، در سطح 05/0 = α معنادار می باشد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودنظم بخشی در حل مشکلات زوجین مؤثر بوده و این برنامه آموزشی می تواند ناسازگاریهای اولیه را در زوجین کاهش داده و سبب بهبود سلامت عمومی و رضایت زناشویی آنان گردد. بنابر این پیشنهاد میشود در مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده از این رویکرد برای حل مسائل زوجین استفاده شود.
navabinejad S, reza N. The effectiveness of teaching cognitive, behavioral, and emotional self-regulation strategies on general health and marital satisfaction in couples. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2023; 3 (1) :1-10 URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-79-fa.html
رضا ناهید، نوابی نژاد شکوه، احقر قدسی. اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظم بخشی شناختی، رفتاری ،هیجانی برسلامت عمومی و رضایتمندی زناشویی در زوجین. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1402; 3 (1) :1-10