1- "گروه آموزش و ارتقاء سلامت" و "مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط"، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، leilisalehi83@yahoo.com 2- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (1607 مشاهده)
اهداف: هوش معنوی یک نوع سازگاری و رفتار است به افراد در هماهنگ نمودن محیط اطراف، بهبود عملکرد و خلاقیت کمک میکند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 انجام گرفت. ابزار و روشها:این مطالعه مقطعی روی 149 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 منتخب به روش نمونهگیری طبقهای انجام گرفت. بدین منظور، پس مشخصنمودن چهارچوب نمونهگیری و با توجه تعداد دانشجویان هر رشته، افراد مورد مطالعه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای پرنمودن ابزار پژوهش، محقق پس از اتمام کلاس به دانشجویان منتخب مراجعه میکرد و پس از توضیح اهداف مطالعه، از آنان میخواست که در صورت تمایل، ابزار مطالعه را پرنمایند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42سئوالی هوش معنوی عابدی و پرسشنامه 60سئوالی خلاقیت استفاده شد. برای آنالیز دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرمافزار SPSS ویرایش 19 استفاده شد. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه 1.2±21.05 بود که 68% شرکتکنندگان زن بودند. میانگین هوش معنوی 12.01±143.08 و خلاقیت 14.68±137.69 بود. رابطه مثبت و معنیداری بین هوش معنوی و خلاقیت مشاهده شد. بهعلاوه هیچ تفاوت معنیداری بین زنان و مردان از نظر هوش معنوی و خلاقیت وجود نداشت. بر اساس تحلیل آنالیز رگرسیون، هوش معنوی از عوامل پیشبینیکننده خلاقیت (0.03=p)، بود. نتیجهگیری: هوش معنوی بیشتر باعث خلاقیت بیشتر در دانشجویان میشود. از این رو میتوان با تقویت هوش معنوی، شاهد بهبودی خلاقیت در دانشجویان بود.
Salehi L, Hosseini S M. Investigation of Spiritual Intelligence and Creativity among rehabilitation Sciences Students in Iran University of Medical Sciences. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2022; 1 (1) :4-9 URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.html
صالحی لیلی، حسینی سیدمصطفی. رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1400; 1 (1) :4-9