[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبانی فلسفی تسامح‌ورزی با رویکرد اسلامی بر رضایت زناشویی و احساس مثبت به همسر
حسن باقری نیا* 1، احمد اکبری امرغان
1- ، hbagherinia@gmail.com
چکیده:   (132 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبانی فلسفی تسامح­ورزی بر رضایت زناشویی و احساس مثبت به همسر در کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار طرح ریزی شد.
روش : روش پژوهش این مطالعه نیمه تجربی از نوع طرح پیش­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان متأهل دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار می­شود. نمونه­گیری به روش تصادفی  منظم انجام گردید. به این صورت که در مرحله اول باید اعضای موجود در طرح نمونه­گیری را شماره­گذاری کرد. در این روش، پژوهش­گر به جای استفاده از فهرست اعداد تصادفی، فاصله نمونه­گیری را حساب می­کند. براین اساس از آنجایی که در این پژوهش جامعه دربرگیرنده 150 زوج می­باشد و قصد انتخاب 34 زوج را داریم فاصله نمونه­گیری برابر با 41/4 محاسبه گردید.اساس انتخاب زوجین برای ورود به دوره آموزش تسامح­­ورزی، زوجینی که نمره پایین­تر از میانگین در  آزمون سلامت عمومی(GHQ) را کسب کرده اند و معیار انتخاب جهت خروج از دوره مذکور، زوجینی که دارای غیبت بیش از 2 جلسه می­باشد. با توجه به این  که در مطالعه براساس دیدگاه اسلام صورت گرفته است لذا تسامح ورزی بر اساس مبانی فلسفی اسلام و شیوه تربیتی پیامبر اسلام آموزش داده شده است. با بررسی سیره نبوی و دیدگاه ایشان نسبت به تسامح به چهار مبانی انسانی شناختی، هستی شناختی، ارزشناسی و معرفت شناختی دست یافتیم. به این پژوهش در قالب شش جلسه آموزشی پیرامون مبانی تسامح ورزی انجام شد. در جلسه اول کلیات و مفاهیم و تعاریف مطرح گردید. در جلسه دوم سخن از مبانی هستی شناسی تسامح به میان آمد.  زمانی که فرد آموزش لازم در تسامح ورزی را بر اساس هستی شناختی دریافت کند به جهان بینی مبنی بر رحمت دست می یابد. بر این اساس این آموزش به زوجین منجر به بروز رفتارهای بهتری در روابط زناشویی و ادراک احساس مثبت به همسر می شود. جلسه سوم در راستای آموزش مبانی معرفت شناسی تسامح برگزار شد. مبانی انسان شناسی محور آموزش در جلسه چهارم بود. آموزش های مبتنی بر این مبنا در تسامح ورزی نیازمند به فهم درست از انسان است . در این مبنا باید به فطرت ، طبیعت و هویت جمعی فرد نیز توجه شود. پنجمین جلسه به طرح و آموزش مبانی ارزش شناسی تسامح اختصاص داشت. در آخرین جلسه جمع بندی کاملی از آموزش­های پنج جلسه قبلی صورت گرفت.  پس از اتمام آموزش ها به منظور بررسی بهتر و تعیین میزان  تغییرات  در رفتارهای زوجین و نیز میزان احساس مثبت نسبت به همسر در یک بازه زمانی 4 ماهه زوجین مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. مداخله ای که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت به شیوه زوج درمانی بود که با راهنمایی مشاور مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه رضایت زناشویی و احساس مثبت به همسر استفاده شد. جهت تعیین معنا داری تفاوت بین نمره های گروه آزمایش و کنترل در دو متغیر وابسته، احساس مثبت به همسر و رضایت زناشویی، از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
 
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانکوا بر روی میانگین نمره های پس آزمون احساس مثبت به همسر و رضایت زناشویی آزمودنی

های گروه آزمایش و کنترل با کنترل پیش آزمون  نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای وابسته تفاوت معناداری دیده شد . بنابراین حداقل در یکی از متغیرهای وابسته بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. جهت پی بردن به این تفاوت، دو تحلیل واریانس یک راهه در متن مانکوا انجام گرفت. بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای وابسته تفاوت معناداری دیده شد.
استنتاج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخله آموزش مبانی مدارا و تسامح ورزی باعث افزایش احساس مثبت به همسر و رضایت زناشویی گردیده است.

 
واژه‌های کلیدی: مبانی فلسفی تسامح، احساس مثبت به همسر، رضایت زناشویی
     
نامه سردبیری: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق و سلامت
دریافت: 1402/11/27 | پذیرش: 1403/1/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri-nia H, akbari emerghan A. to investigate the effect of teaching the philosophical foundations of tolerance on marital satisfaction and positive feelings towards the spouse in Hakim Sabzevari University in Sabzevar.. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2023; 3 (2)
URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-80-fa.html

باقری نیا حسن، اکبری امرغان احمد. تأثیر آموزش مبانی فلسفی تسامح‌ورزی با رویکرد اسلامی بر رضایت زناشویی و احساس مثبت به همسر. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1402; 3 (2)

URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-80-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا Avicenna Interdisciplinary Journal of Religion and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660