1- بم، دانشگاه علوم پزشکی 2- دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران 3- بم، دانشگاه علوم پزشکی ، nedamohammadinia@yahoo.com
چکیده: (166 مشاهده)
سابقه وهدف: هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و عواطف در توانمندیهای انسانی دارد و یکی از خصوصیاتی است که با موفقیت در زندگی ارتباط دارد. هوش هیجانی، عامل ضروری برای عملکرد بهتر و بهرهوری بالاتر در بین مدیران آموزشی بویژه آموزش دانشگاهی است .هدف از انجام پژوهش حاضر نیز شناسایی موءلفههای هوش هیجانی در نهجالبلاغه و کاربرد آن در مدیریت آموزشیدانشجویان پرستاریاست.
مواد وروشها: پژوهش از نوع کیفی و تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری 79 نامه و 480 حکمت و نمونهگیری که بهصورت سرشماری انجام گرفت. در نهایت تعداد 202 موءلفه در نامهها و 156 موءلفه در حکمتها استخراج گردید. الگوی هوش هیجانی بار-آن بهعنوان چارچوب تئوری تحقیق بود.
یافته ها: نتایج نشان داد، مهارتهای درونفردی 112، میانفردی 85، سازگاری 114، کنترل استرس 24 و خلق عمومی 23 مورد مصداق در نامهها و حکمتها دارند.
نتیجه گیری: بنابراین میتوان هوش هیجانی را براساس آموزه های نهج البلاغه در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری و در محیط بالینی بهکار بست تا مدیران پرستاری ، دانشجویان و پرستاران ما بهتربتوانند با شرایط سخت کاری کنار آیند و مراقبت موثرتری ارائه نمایند.
Kazeminia Z, Jamali A, Mohamadkhani K, Mohammadinia N. Identifying the Components of Emotional Intelligence in Nahj Al-balaghe and its Application in Educational Management of nursing students. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2023; 3 (2) URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-82-fa.html
کاظمی نیا زهرا، جمالی اختر، محمد خانی کامران، محمدی نیا ندا. شناسایی موءلفه های هوش هیجانی در نهج البلاغه و کاربرد آن در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1402; 3 (2)