[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موءلفه‌ های هوش هیجانی در نهج ‌البلاغه و کاربرد آن در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری
زهرا کاظمی نیا1 ، اختر جمالی2 ، کامران محمد خانی2 ، ندا محمدی نیا* 3
1- بم، دانشگاه علوم پزشکی
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
3- بم، دانشگاه علوم پزشکی ، nedamohammadinia@yahoo.com
چکیده:   (166 مشاهده)
سابقه وهدف: هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و عواطف در توانمندیهای انسانی دارد و یکی از خصوصیاتی است که با موفقیت در زندگی ارتباط دارد. هوش هیجانی، عامل ضروری برای عملکرد بهتر و بهره‏وری بالاتر در بین مدیران آموزشی بویژه آموزش دانشگاهی است .هدف از انجام پژوهش حاضر نیز شناسایی موءلفه‏‏های هوش هیجانی در نهج‏البلاغه و کاربرد آن در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری است. 
مواد وروشها: پژوهش از نوع کیفی و تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری 79 نامه و 480 حکمت‏ و نمونه‏گیری که به‏صورت سرشماری انجام گرفت. در نهایت تعداد 202 موءلفه در نامه‏ها و 156 موءلفه در حکمت‏ها استخراج گردید. الگوی هوش هیجانی بار-آن به‏عنوان چارچوب تئوری تحقیق بود. 
یافته ها: نتایج نشان داد،  مهارت‏های درون‏فردی 112، میان‏فردی 85، سازگاری 114، کنترل استرس 24 و خلق عمومی 23 مورد مصداق در نامه‏ها و حکمت‏ها دارند. 
نتیجه گیری: بنابراین می‏توان هوش هیجانی را براساس آموزه ‏های نهج ‏البلاغه در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری و در محیط بالینی به‏کار بست تا مدیران پرستاری ، دانشجویان و پرستاران ما بهتربتوانند با شرایط سخت کاری کنار آیند و مراقبت موثرتری ارائه نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، مدیریت آموزشی، نهج البلاغه، هوش هیجانی
     
نامه سردبیری: پژوهشي | موضوع مقاله: نهج البلاغه و سلامت
دریافت: 1402/12/9 | پذیرش: 1403/1/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: .
Ethics code: .
Clinical trials code: .


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazeminia Z, Jamali A, Mohamadkhani K, Mohammadinia N. Identifying the Components of Emotional Intelligence in Nahj Al-balaghe and its Application in Educational Management of nursing students. Avicenna Interdisciplinary J Relig Health 2023; 3 (2)
URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-82-fa.html

کاظمی نیا زهرا، جمالی اختر، محمد خانی کامران، محمدی نیا ندا. شناسایی موءلفه‌ های هوش هیجانی در نهج ‌البلاغه و کاربرد آن در مدیریت آموزشی دانشجویان پرستاری. مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا. 1402; 3 (2)

URL: http://aijrh.umsha.ac.ir/article-1-82-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا Avicenna Interdisciplinary Journal of Religion and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660